ربوی بودن بانکها:وفتوای رهبر

خرید بک لینک
طبق فتوای علمای دینی درباره ربوی بودن بانکها به سوالات زیر پاسخ میدهیم:

س:در صورتی که بانکها برای دادن وام شرط کنند که وام گیرنده، مبلغی اضافی بپردازد، آیا مکلّف برای گرفتن چنین وامی باید از حاکم شرع یا وکیل او اذن بگیرد؟ آیا گرفتن این وام در صورت عدم ضرورت و نیاز، جایز است؟

ج:اصل وام گرفتن مشروط به اذن حاکم شرع نیست؛ حتّی اگر از بانک دولتی باشد و از نظر حکم وضعی صحیح است؛ هرچند ربوی باشد. ولی در صورت ربوی بودن، گرفتن آن از نظر تکلیفی حرام است، چه از مسلمان گرفته شود یا از غیرمسلمان و چه از دولت اسلامی بگیرد یا از دولت غیراسلامی؛ مگر آنکه بهحدّی مضطر باشد که ارتکاب حرام را مجاز کند و گرفتن وام حرام هم با اذن حاکم شرع حلال نمی شود، بلکه اذن او در این رابطه موردی ندارد، ولی شخص می تواند در این صورت برای اینکه مرتکب حرام نشود، پرداخت مبلغ اضافی را قصد نکند، هرچند بداند که آن را از او خواهند گرفت و جوازِ گرفتن وام در صورتی که ربوی نباشد اختصاص به حالت ضرورت و نیاز ندارد.

س:بانکها به سپردههای مردم بین سه تا بیست درصد سود میدهند. آیا با توجه به سطح تورم، صحیح است این مبلغ اضافی را بهعنوان عوض کاهش قدرت خرید سپرده های مردم در روز دریافت آن نسبت به روز سپرده گذاری محاسبه کرده تا بدینوسیله از عنوان ربا خارج شود؟

ج:اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک می دهد از درآمد حاصل از بکارگیری سپرده به وکالت از سپرده گذار در ضمن یکی از عقود شرعیِ صحیح باشد، ربا نیست، بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد.

س:کارکردن در بانکهای ربوی برای کسی که به علت نبودن کار دیگر جهت امرار معاش، مجبور است در آنجا کار کند، چه حکمی دارد؟

ج:اگر کار در بانک به معاملات ربوی مرتبط باشد و به نحوی در تحقق آن مؤثر باشد، جایز نیست در آنجا کار کند و مجرّد پیدا نکردن کار حلال دیگری برای امرار معاش خود، مجوّز اشتغال به کار حرام نیست.


برچسبها: ربوی بودن بانکها

+ نوشته شده توسط سام در یکشنبه نوزدهم آذر ۱۳۹۶ و ساعت 0:43 |

سخنان رییس جمهور درباره قدس شریف...

ما را در سایت سخنان رییس جمهور درباره قدس شریف دنبال می‌کنید

برچسب: بانکهاوفتوای, نویسنده: بازدید: 184 تاريخ: دوشنبه 20 آذر 1396 ساعت: 2:46

صفحه بندی